Balyan ailesi
Son dönem Osmanlı eserlerinin birçoğunda bu soydan gelen mimarların imzası vardır. Bazı kaynaklar ailenin Osmanlı mimarisinin özünden kopuşuna yol açtığını söylerler.
Krikor Balyan (1764-1831), Osmanlı saray mimarlarından Kayseri kökenli Bali Kalfa'nın oğludur. Babasının adı ile ilintili olarak Baliyan veya Balyan olarak adlandırılmıştır. Daha sonraları Balyan ismini kendisine soyadı olarak benimsemiştir. Saray mimarlarından Minas Kalfa'nın damadı ve Ohannes Amira Severyan'ın kayınpederidir.
Başlıca yapıtları
Sarayburnu'ndaki Saray
Beşiktaş Sarayı
Beylerbeyi Sarayı
Valide Sultan Sarayı
Defterdar Sarayı
Aynalıkavak Kasrı
Nusretiye Camii
Selimiye Kışlası ve çevre yapıları
Davutpaşa Kışlası
Beyoğlu Kışlası
Darphane-i Amire
Valide Bendi
Topuzlu Bendi
Yangın Köşkü.
Senekerim Balyan (1768-1833), birçok projesini kardeşi Krikor Balyan'la birlikte yapmış, kendisi daha ziyada arka planda kalmıştır. Kardeşi Krikor Balyan'ın ahşap olarak inşa ettiği Bayezid Kulesini, bir yangında büyük zarar görmesi üzerine 1826 yılında betondan yeniden inşa etmiştir. Ayrıca İstanbul'un Beşiktaş semtindeki Surp Asdvadzazdin Ermeni Kilisesi'ne de imzasını atmıştır (1824).
Garabet Amira Balyan (1800-1866), I. Abdülmecit'in mimarlarındandır. En önemli eseri, oğlu Nigoğos Balyan'la birlikte yaptıkları Dolmabahçe Sarayı'dır.
Nigoğos Balyan (1826-1858), I. Abdülmecit'in mimarlarındandır. En önemli eseri, babası Garabet Amira Balyan'la birlikte yaptıkları Dolmabahçe Sarayı'dır
Sarkis Balyan (1835-1899), Garabet Amira Balyan'ın oğludur.
1843 yılında ağabeyi Nigoğos Balyan'la birlikte Paris'e gitti. Collège Sainte-Barbe de Paris'i bitirdi. Ecole des Beaux Arts'dan mezun oldu. İstanbul 'a döndükten sonra babası ve ağabeyiyle birlikte çalıştı. Babası ve ağabeyi öldükten sonra kardeşi Hagop Balyan'la çalışmağa devam etti. Osmanlı padişahı II. Abdülhamit'in istibdat döneminde Avrupa'ya sürgüne gönderildi. Sürgünden ancak 15 yıl sonra gelebildi.
Önemli Eserleri
Beylerbeyi Sarayı, babası Garabet Amira Balyan'la birlikte (1861 - 1865)
Beşiktaş Makruhyan Ermeni Okulu (1866) (eşi Makruhi'ye adanmıştır)
Çırağan Sarayı (1863 - 1871)
Valide Camii, kardeşi Hagop Balyan'la birlikte (1871),
Zeytinburnu Barut Fabrikası (1874),
Beşiktaş-Akaretler 138 daireli evler (1874)
Harbiye Nezareti, bugünkü İstanbul Teknik Üniversitesi'nin Taşkışla binası
Mekteb-i Tıbbiye, bugünkü Galatasaray Lisesi'nin binası
Maçka Silahhanesi, İstanbul Teknik Üniversitesi'nin Yabancı Diller Yüksekokulu
Gümüşsuyu Kışlası
Malta köşkü
Baltalimanı Yalısı
Galatasaray adasından eski köşk
Adile Sultan Sarayı (Kandilli)
Yıldız Sarayı Büyük Mabeyin Binası
Çadır Köşkü, Malta Köşkü
Şale Köşkü (2. kısım)
Çit Kasrı
Çağlayan Kasrı (Kağıthane)
Ayazağa Köşkü (Maslak)
Kalender Köşkü
Zincirlikuyu Kasrı
Tokat Köşkü (Beykoz)
Alemdağ Av Köşkü
Abdülaziz Av köşkleri (Validebağ ve Ayazağa)
Sultan Çiftliği Köşkü (İzmit)
Kağıthane Camii
Bahariye Nezareti
Maçka Karakolhanesi
Hamidiye Saat Kulesi, (Dikran Kalfa Cüberyan ile birlikte)
Hagop Balyan (1837-1875), Garabet Amira Balyan'ın oğlu ve Sarkis Balyan'ın kardeşidir. Paris'teki Sainte-Barbe Koleji'nin mimarlık bölümünden mezun oldu. Babasının ölümünden sonra kardeşi Sarkis Balyan'la birlikte çalıştı. Kardeşiyle aralarındaki işbölümü tam olarak bilinmediği için birlikte yaptıkları eserlerden hangilerinin Hagop Balyan'a atfedilebileceği kesin olarak bilinmemektedir. Birlikte yaptıkları projelerde Sarkis Balyan'ın daha ziyade muhasebe ve müşteri ilişkilerini yürüttüğü, Hagop Balyan'ın ise tasarım ve çizimle uğraştığı düşünülmektedir. Sarkis Balyan çok daha göze göründüğü için ismi daha iyi bilinmektedir.
Simon Balyan (1846-1894), Garabet Amira Balyan'ın oğludur. Kardeşleri Sarkis Balyan ve Hagop Balyan'la birlikte çalışmıştır. Mimarlık eğitimini Avrupa'da bir okulda tamamladığı bilinmektedir. Maçka Silahhanesi, Maçka Karakolu ve Yıldız Köşkü'nün tasarımlarına katılmıştır. Balyan ailesinin üstlendiği mimarlık projelerini suluboyayla resimlemiştir.
Levon Bey Balyan (1855-), Nigoğos Balyan'ın oğludur. Paris'teki Collège Sainte-Barbe de Paris (1869) ve Ecole des Beaux Art okullarında okuduğu bilinmektedir.
Krikor Balyan (1764-1831), Osmanlı saray mimarlarından Kayseri kökenli Bali Kalfa'nın oğludur. Babasının adı ile ilintili olarak Baliyan veya Balyan olarak adlandırılmıştır. Daha sonraları Balyan ismini kendisine soyadı olarak benimsemiştir. Saray mimarlarından Minas Kalfa'nın damadı ve Ohannes Amira Severyan'ın kayınpederidir.
Başlıca yapıtları
Sarayburnu'ndaki Saray
Beşiktaş Sarayı
Beylerbeyi Sarayı
Valide Sultan Sarayı
Defterdar Sarayı
Aynalıkavak Kasrı
Nusretiye Camii
Selimiye Kışlası ve çevre yapıları
Davutpaşa Kışlası
Beyoğlu Kışlası
Darphane-i Amire
Valide Bendi
Topuzlu Bendi
Yangın Köşkü.
Senekerim Balyan (1768-1833), birçok projesini kardeşi Krikor Balyan'la birlikte yapmış, kendisi daha ziyada arka planda kalmıştır. Kardeşi Krikor Balyan'ın ahşap olarak inşa ettiği Bayezid Kulesini, bir yangında büyük zarar görmesi üzerine 1826 yılında betondan yeniden inşa etmiştir. Ayrıca İstanbul'un Beşiktaş semtindeki Surp Asdvadzazdin Ermeni Kilisesi'ne de imzasını atmıştır (1824).
Garabet Amira Balyan (1800-1866), I. Abdülmecit'in mimarlarındandır. En önemli eseri, oğlu Nigoğos Balyan'la birlikte yaptıkları Dolmabahçe Sarayı'dır.
Nigoğos Balyan (1826-1858), I. Abdülmecit'in mimarlarındandır. En önemli eseri, babası Garabet Amira Balyan'la birlikte yaptıkları Dolmabahçe Sarayı'dır
Sarkis Balyan (1835-1899), Garabet Amira Balyan'ın oğludur.
1843 yılında ağabeyi Nigoğos Balyan'la birlikte Paris'e gitti. Collège Sainte-Barbe de Paris'i bitirdi. Ecole des Beaux Arts'dan mezun oldu. İstanbul 'a döndükten sonra babası ve ağabeyiyle birlikte çalıştı. Babası ve ağabeyi öldükten sonra kardeşi Hagop Balyan'la çalışmağa devam etti. Osmanlı padişahı II. Abdülhamit'in istibdat döneminde Avrupa'ya sürgüne gönderildi. Sürgünden ancak 15 yıl sonra gelebildi.
Önemli Eserleri
Beylerbeyi Sarayı, babası Garabet Amira Balyan'la birlikte (1861 - 1865)
Beşiktaş Makruhyan Ermeni Okulu (1866) (eşi Makruhi'ye adanmıştır)
Çırağan Sarayı (1863 - 1871)
Valide Camii, kardeşi Hagop Balyan'la birlikte (1871),
Zeytinburnu Barut Fabrikası (1874),
Beşiktaş-Akaretler 138 daireli evler (1874)
Harbiye Nezareti, bugünkü İstanbul Teknik Üniversitesi'nin Taşkışla binası
Mekteb-i Tıbbiye, bugünkü Galatasaray Lisesi'nin binası
Maçka Silahhanesi, İstanbul Teknik Üniversitesi'nin Yabancı Diller Yüksekokulu
Gümüşsuyu Kışlası
Malta köşkü
Baltalimanı Yalısı
Galatasaray adasından eski köşk
Adile Sultan Sarayı (Kandilli)
Yıldız Sarayı Büyük Mabeyin Binası
Çadır Köşkü, Malta Köşkü
Şale Köşkü (2. kısım)
Çit Kasrı
Çağlayan Kasrı (Kağıthane)
Ayazağa Köşkü (Maslak)
Kalender Köşkü
Zincirlikuyu Kasrı
Tokat Köşkü (Beykoz)
Alemdağ Av Köşkü
Abdülaziz Av köşkleri (Validebağ ve Ayazağa)
Sultan Çiftliği Köşkü (İzmit)
Kağıthane Camii
Bahariye Nezareti
Maçka Karakolhanesi
Hamidiye Saat Kulesi, (Dikran Kalfa Cüberyan ile birlikte)
Hagop Balyan (1837-1875), Garabet Amira Balyan'ın oğlu ve Sarkis Balyan'ın kardeşidir. Paris'teki Sainte-Barbe Koleji'nin mimarlık bölümünden mezun oldu. Babasının ölümünden sonra kardeşi Sarkis Balyan'la birlikte çalıştı. Kardeşiyle aralarındaki işbölümü tam olarak bilinmediği için birlikte yaptıkları eserlerden hangilerinin Hagop Balyan'a atfedilebileceği kesin olarak bilinmemektedir. Birlikte yaptıkları projelerde Sarkis Balyan'ın daha ziyade muhasebe ve müşteri ilişkilerini yürüttüğü, Hagop Balyan'ın ise tasarım ve çizimle uğraştığı düşünülmektedir. Sarkis Balyan çok daha göze göründüğü için ismi daha iyi bilinmektedir.
Simon Balyan (1846-1894), Garabet Amira Balyan'ın oğludur. Kardeşleri Sarkis Balyan ve Hagop Balyan'la birlikte çalışmıştır. Mimarlık eğitimini Avrupa'da bir okulda tamamladığı bilinmektedir. Maçka Silahhanesi, Maçka Karakolu ve Yıldız Köşkü'nün tasarımlarına katılmıştır. Balyan ailesinin üstlendiği mimarlık projelerini suluboyayla resimlemiştir.
Levon Bey Balyan (1855-), Nigoğos Balyan'ın oğludur. Paris'teki Collège Sainte-Barbe de Paris (1869) ve Ecole des Beaux Art okullarında okuduğu bilinmektedir.
Yasal Uyarı : Yayınlanan köşe yazısı/haberin tüm hakları Gün Medya Grubuna aittir. Kaynak gösterilse dahi köşe yazısı/haberin tamamı özel izin alınmadan kullanılamaz. Ancak alıntılanan köşe yazısı/haberin bir bölümü, alıntılanan habere aktif link verilerek kullanılabilir. Ayrıntılar için lütfen tıklayınız.